چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

درست است که لکه های فرش ممکن است دلهره آور به نظر برسند، به ویژه اگر فرش نو باشد، اما برای هر لکه روشی برای پاک کردن وجود دارد. مثلا لکه قهوه را می توان با چند مرحله ساده از روی فرش پاک کرد. حتی در بسیاری از موارد می توانید لکه های قدیمی قهوه را نیز از فرش پاک کنید. بعلاوه، می توانید از اقلام معمولی خانگی از جمله سرکه، جوش شیرین و آب گاز دار (سودا) برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش استفاده کنید.

اگر بعد از ریختن قهوه سریع دست به کار شوید و تا حد ممکن مایع را از بین ببرید بهتر از بین می رود. در اینجا تلاش شده تا تمام روش های پاک کردن لکه قهوه از روی فرش آورده شود. پس اگر روش بهتری برای پاک کردن قهوه از فرش می شناسید، در انتهای این مطلب ، در بخش نظرات بنویسید.

قبل از شرع

قبل از اینکه شروع کنی

پاک کننده یا شوینده آنزیمی یکی از بهترین پاک کننده های فرش برای لکه های قهوه با فوم است، زیرا پروتئین موجود در فوه قهوه را تجزیه می کند و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می کند. قبل از اینکه از روش های دیگر پاک کردن لکه قهوه از فرش استفاده کنید، حتما فرش را بشویید و خشک کنید.

اگر فرش شگ دارید برای کمی کار اضافی آماده باشید. هرچه الیاف فرش بلندتر باشد، پاک کردن لکه دشوارتر می شود. برای الیاف بلندتر، حتماً  به طور کامل لکه را پاک کنید و مقدار مایعی را که در فرش می‌ریزید به حداقل برسانید. استفاده از پنکه می تواند به خشک شدن کامل فرش کمک کند.

هر محلول پاک کننده یا لکه بر روی یک نقطه پنهان روی فرش خود را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ آسیب نمی رساند. شما همچنین می توانید از تولیدکنندگان فرش برایانتخاب مایع تمیز کننده مشورت بگیرید.

آنچه شما برای تمیز کردن لکه قهوه نیاز دارید:

تجهیزات لازم

  • پارچه های سفید تمیز
  • ظرف کوچک
  • ظروف اندازه گیری
  • قاشق
  • جارو برقی

مواد لازم

  • سرکه سفید
  • مایع ظرفشویی
  • آب اکسیژنه
  • جوش شیرین

نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با سرکه

تمیز کردن لکه قهوه

با استفاده از یک پارچه سفید تمیز تا جایی که ممکن است قهوه را پاک کنید. بخش های تمیز جدید پارچه را روی لکه فشار دهید تا قهوه ای دیگر به پارچه منتقل نشود. همیشه از قسمت بیرونی لکه تا وسط کار کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

هشدار: فرش را مالش ندهید زیرا می تواند به الیاف آسیب برساند و روی لکه اثر کند. درعوض، از فشار دادن دستمال روی لکه، بدون هیچ حرکت رفت و برگشتی استفاده کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 1

آب سرد اضافه کنید

مقدار کمی آب سرد روی لکه قهوه بریزید تا رقیق شود. تمام مایع را با استفاده از یک پارچه سفید تمیز جدید پاک کنید. بسته به میزان قهوه روی فرش، ممکن است لازم باشد این فرآیند را حداقل دو بار تکرار کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که قهوه ای برای منتقل شدن به دستمال باقی نماند.

نکته: فرش را بیش از حد از آب اشباع نکنید. شما سعی می کنید قهوه را رقیق کنید اما همچنان می توانید رطوبت را با یک پارچه جذب کنید.

پاک کننده لکه فرش خود را اضافه کنید

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم در یک ظرف یا کاسه کوچک مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. سپس یک پارچه سفید تمیز را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی لکه قهوه بکشید و از لبه ها به سمت مرکز فرش حرکت کنید. در صورت نیاز به خیس کردن پارچه با لکه‌بر ادامه دهید و دوباره مراقب باشید که فرش بیش از حد اشباع نشود. تا زمانی که لکه را به طور کامل از بین ببرید کار را ادامه دهید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 2

فرش بشویید و خشک کنید

با استفاده از یک پارچه تمیز ، مقداری آب سرد را به سطح لکه بمالید تا لکه را از روی فرش بشویید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک، محل را پاک کنید تا الیاف فرش تا حد امکان خشک شود.

خشک کردن با هوای آزاد

بگذارید فرش به طور کامل در هوا آزاد خشک شود و سپس جاروبرقی را بکشید تا الیاف فرش خم شده بلند شود.

چگونه لکه های قهوه را با آب گازدار از روی فرش پاک کنیم

اگر نمی‌دانید چگونه لکه‌های قهوه را بدون سرکه از فرش پاک کنید، می‌توانید از وسایل خانگی دیگری نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از آب گازدار برای لکه های قهوه روی فرش استفاده می کنند. این روش کاملاً شبیه فرآیند سرکه و مایع ظرفشویی است.

تمیز کردن لکه

تا جایی که ممکن است مایع قهوه را با یک پارچه سفید تمیز پاک کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 3

 

محلول را مخلوط کنید

یک فنجان آب گازدار و 1/2 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی را مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید.

محلول تمیز کننده را اضافه کنید 

یک پارچه تمیز را به مخلوط آغشته کنید و پاک کننده آب گازدار را روی فرش یا اثاث یا لوازم لکه دار شده بکشید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه بماند.

نکته: ابتدا پاک کننده را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید، زیرا ممکن است روی رنگ برخی از فرش ها تأثیر بگذارد. در صورت نیاز تکرار کنید تا لکه از بین برود.

ناحیه لکه دار را بشویید

محل را با یک پارچه تمیز آغشته به آب معمولی بشویید. با یک پارچه تمیز خشک کنید. خوب آبکشی کنید چون باقیمانده روی فرش خاک را جذب می کند.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 4

خشک کردن با هوای آزاد

اجازه دهید فرش کاملاً در هوا خشک شود و سپس با جاروبرقی جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش بلند شود.

چگونه لکه قهوه را با جوش شیرین از روی فرش پاک کنیم

جوش شیرین روی از بین بردن لکه های قهوه از فرش موثر است، بنابراین دانستن اینکه چگونه این روش را انجام دهید، برای مواقعی که سرکه در اطراف ندارید یا تصمیم بگیرید که می خواهید این فرآیند را به جای آن امتحان کنید، مفید است.

تمیز کردن لکه 

تا جایی که ممکن است لکه را با یک پارچه خشک تمیز پاک کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 5

خمیر تمیز کننده را مخلوط کنید

سه پیمانه آب را با 1 پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. خمیر را با یک پارچه سفید تمیز روی فرش بکشید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند. سپس خمیر خشک شده را جاروبرقی بکشید.

لکه قهوه را بررسی کنید

لکه را بررسی کنید و در صورت باقی ماندن لکه مراحل را تکرار کنید.

مطلب مرتبط: نحوه تمیز کردن فرش با جوش شیرین

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 6

چگونه لکه های قدیمی قهوه را پاک کنیم

لکه های قدیمی قهوه نباید دائمی باشند. در اینجا نحوه پاک کردن لکه های قدیمی و خشک قهوه از روی فرش با استفاده از سرکه و جوش شیرین آورده شده است.

  • محل را با یک پارچه سفید آغشته به آب گرم پاک کنید تا قهوه رقیق شود.
  • مراحل بالا را برای از بین بردن لکه با استفاده از پاک کننده فرش سرکه و مایع ظرفشویی دنبال کنید.
  • همانطور که فرش در هوا خشک می شود، جوش شیرین را روی آن ناحیه بپاشید.
  • پس از خشک شدن فرش، جوش شیرین را جاروبرقی بکشید.

نکات اضافی برای پاک کردن لکه های قهوه

لکه های قهوه روی فرش های پشمی و فرش های ترکیبی پشمی اغلب به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند. در اینجا نحوه از بین بردن قهوه از فرش پشمی آورده شده است:

  • سه قطره مایع ظرفشویی را با 1 فنجان آب سرد مخلوط کنید.
  • این محلول را روی فرش بمالید.
  • لکه را با یک پارچه سفید تمیز آغشته به آب سرد و یک پارچه خشک تمیز کنید.
  • بگذارید فرش کاملا خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید تا الیاف بلند شوند.

مطلب مرتبط: پاک کردن لکه خون از فرش





:: برچسب‌ها: لکه قهوه، پاک کردن فرش، پاک کردن لکه قهوه فرش، از بین بردن لکه قهوه از فرش، تمیز کردن لکه قهوه از فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: